21.09.2009 16:30 - В Андите откриха микроорганизми от преди милиарди години
Прочетен: 1906 Коментари: 0 Гласове:

В Андите откриха микроорганизми от преди милиарди години image

В солените езера на Андите аржентински учени откриха микроорганизми на няколко милиарда години, съобщи "Нейчър", цитирано от БТА.

При изследване на езерата, опасани от всички страни с планински хребети, изследователите са се натъкнали на строматолити (в превод от гръцки - "каменни килими"). Повечето от известните на науката строматолити са вкаменелости. "Живите" се срещат изключително рядко и то най-вече в плитководни басейни край моретата.

Откритите в Андите строматолити съществуват в условия, които напомнят тези на ранната, млада Земя. Съдържанието на соли във високопланинските езера е над 135 части на милион. Нивото на кислорода в разредената атмосфера на Андите е ниско, а на слънчевата радиация - високо.

Средно във водите на езерата попадат с 65 процента повече ултравиолетови лъчи, отколкото в моретата и океаните. В стоматолитите учените са открили диатомови водоросли, цианобактерии, а също няколко вида археобактерии - едни от най-древните живи организми на Земята.

Изучаването на необичайните микроорганизми ще помогне на специалистите да установят как древните жители на Земята са се справяли с екстремалното външно въздействие. По-специално изследователите искат да разберат как организмите в строматолитите защитават своята ДНК от вредните ултравиолетови лъчи.

Микроорганизмите, запазили се от най-ранните етапи на еволюцията на Земята, обитават екологични ниши, където не могат да "стигнат" съвременните обитатели на нашата планета. През април 2009 г. учени откриха подобни микроорганизми дълбоко под ледовете на Антарктида. БТА