09.12.2009 08:33 - Десетте най-важни космически открития на 2009 година
Прочетен: 2466 Коментари: 0 Гласове:

Десетте най-важни космически открития на 2009 година image

Научно-популярното списание "Нешънъл джиографик" изготви класация на десетте най-важни космически открития на 2009 година.

На десето място е откритието, направено с помощта на нов компютърен модел, че външните кори на т.нар. неутронни звезди са десет милиарда пъти по-твърди от стомана, което ги прави най-здравият известен материал във Вселената.

Деветото място е отредено на откритието, че количеството кислород в океаните на юпитеровата луна Европа е достатъчно, за да поддържа форми на живот, по-големи от микроскопични организми. На теория на Европа могат да живеят и да дишат най-малко три милиона тона наподобяващи риби създания.

Съставителите на класацията поставят на осма позиция откритието на 32 нови планети извън Слънчевата система.

С тях броят на новооткритите светове надхвърли 400. Седмото място е отредено на откритие, базирано върху снимки от 2008 г. Изображенията показват странни сфери върху крака на космическия апарат "Феникс", който се намира на Марс. Въпросните сфери "се държат" като вода в течно състояние. Това според специалистите може да е първото доказателство, че днес на Червената планета наистина има вода в течно състояние.

Учените допускат, че "капките" са от солениста кал, абсорбирала водни изпарения от атмосферата, която се е разплискала при кацането на "Феникс" на Марс.

Под номер шест е поставено откритието, че на Глийзе 581d, планетата сред откритите досега, която най-много наподобява на Земята, има течни океани.

Петата позиция "Нешънъл джиографик" отрежда на откритието, че всяка от най-старите субатомни частици, известни като неутрино, може да е обхващала пространство, по-голямо от хиляди галактики.

На четвърто място е класирано откритие, базирано върху изображения с висока разделителна способност на марсианските долини. Снимките разкриват брегова линия на предполагаема възраст три милиона години.

Учените смятат, че на това място в древността на Марс е имало воден басейн с размерите на езерото Чамплейн.

Третата позиция е отредена на откритието, че на Луната има вода. То бе направено, след като през октомври двете части на космическия апарат ЛКОСС на НАСА се разбиха успешно в кратер на южния полюс на естествения спътник на Земята.

Под номер две е поставена зеленикавата комета Лулин с раздвоена опашка, която прелетя край Земята в края на февруари.

Най-важното космическо откритие на 2009 г., заемащо първото място в класацията на "Нешънъл джиографик", е, че необичайно спокойната фаза на Слънцето може да е показателна за следващия "малък ледников период".

Тагове:   открития,